Kysymyksiä ja kommentteja maailman menosta Kaikki ei ole sitä miltä näyttää

Sivistysmaissa arvostetaan ilmailun historiaa

  • Royal Air Force Museum, päärakennuksen julkisivu
    Royal Air Force Museum, päärakennuksen julkisivu
  • Uusi näyttelyhalli valmistuu entisten lisäksi
    Uusi näyttelyhalli valmistuu entisten lisäksi
  • Kuninkaallisten Ilmavoimien Museon arvo ymmärretään hyvin myös korkeimmalla valtiollisella tasolla
    Kuninkaallisten Ilmavoimien Museon arvo ymmärretään hyvin myös korkeimmalla valtiollisella tasolla
  • Historiallisesti merkittävät asiat opetetaan koululaisryhmille kiinnostavalla ja havainnollisella tavalla
    Historiallisesti merkittävät asiat opetetaan koululaisryhmille kiinnostavalla ja havainnollisella tavalla
  • Ajankohtainen erikoisnäyttely esittelee ilma-asetta ensimmäisessä maailmansodassa. Kuvassa sen ajan hävittäjäkone.
    Ajankohtainen erikoisnäyttely esittelee ilma-asetta ensimmäisessä maailmansodassa. Kuvassa sen ajan hävittäjäkone.
  • "Ilmasta maahan -suorituskyky" oli ensimmäisessä maailmansodassa kaksitasoisten pommittajien leipälaji
    "Ilmasta maahan -suorituskyky" oli ensimmäisessä maailmansodassa kaksitasoisten pommittajien leipälaji
  • Tekniikan kehittyessä "lentävät kangaspuut" muuttuivat virtaviivaisemmiksi, kuten huomaa aerodynaamisesti pisaranmuotoisesta keisarillisen Saksan hävittäjästä.
    Tekniikan kehittyessä "lentävät kangaspuut" muuttuivat virtaviivaisemmiksi, kuten huomaa aerodynaamisesti pisaranmuotoisesta keisarillisen Saksan hävittäjästä.
  • Ohjaamot olivat varsin yksinkertaisia I maailmansodan lentokoneissa...
    Ohjaamot olivat varsin yksinkertaisia I maailmansodan lentokoneissa...
  • ... toisin kuin esim. 1960-luvun Phantom -hävittäjässä / rynnäkkökoneessa, ajalta ennen tietokoneita, näyttöruutuja ja head up display -näyttöjä sekä kypärätähtäimiä.
    ... toisin kuin esim. 1960-luvun Phantom -hävittäjässä / rynnäkkökoneessa, ajalta ennen tietokoneita, näyttöruutuja ja head up display -näyttöjä sekä kypärätähtäimiä.
  • Toisessa maailmansodassa Brittiläinen Lancaster -pommittaja kuritti Saksaa yöllä, amerikkalaisten Lentävä Linnoitus päivällä
    Toisessa maailmansodassa Brittiläinen Lancaster -pommittaja kuritti Saksaa yöllä, amerikkalaisten Lentävä Linnoitus päivällä
  • Amerikkalaisten saattohävittäjänä käyttämä Mustang oli hyvinkin nyrkkeilevän Aku Ankan veroinen tappelija Saksan hävittäjiä vastaan
    Amerikkalaisten saattohävittäjänä käyttämä Mustang oli hyvinkin nyrkkeilevän Aku Ankan veroinen tappelija Saksan hävittäjiä vastaan
  • Messerschmitt Bf-109 oli Luftwaffen kuuluisa hävittäjä, eikä sen hakaristia sensuroida museossa kuten Saksassa on tapana
    Messerschmitt Bf-109 oli Luftwaffen kuuluisa hävittäjä, eikä sen hakaristia sensuroida museossa kuten Saksassa on tapana
  • Toinen parhaita saksalaishävittäjiä oli Focke-Wulf Fw-190, ennen sodan loppuvaiheen suihkukoneita
    Toinen parhaita saksalaishävittäjiä oli Focke-Wulf Fw-190, ennen sodan loppuvaiheen suihkukoneita
  • Flying Fortress'in eli Lentävä linnoitus -pommikoneen omasuoja oli kk-ampujien kääntyvissä torneissa
    Flying Fortress'in eli Lentävä linnoitus -pommikoneen omasuoja oli kk-ampujien kääntyvissä torneissa
  • Kylmän sodan Vulcan -pommikone piti yllä kauhun tasapainoa ydinpommeillaan 1960-luvulla, mutta tavanomaisiakin pommeja se vei aika kuorman
    Kylmän sodan Vulcan -pommikone piti yllä kauhun tasapainoa ydinpommeillaan 1960-luvulla, mutta tavanomaisiakin pommeja se vei aika kuorman
  • Työporukka pystyttämässä uusittua, maalattua ja kiiltäväksi vahattua Supermarine Spitfire -hävittäjää vetonaulaksi tuloportille
    Työporukka pystyttämässä uusittua, maalattua ja kiiltäväksi vahattua Supermarine Spitfire -hävittäjää vetonaulaksi tuloportille
  • Battle of Britain'in toinen keskeinen hävittäjätyyppi Hawker Hurricane on samoin ehostettuna valmis vastaanottamaan RAF:n 100-vuotisjuhlat
    Battle of Britain'in toinen keskeinen hävittäjätyyppi Hawker Hurricane on samoin ehostettuna valmis vastaanottamaan RAF:n 100-vuotisjuhlat

Lontoon metron Colindalen asemasta kävelymatkan päässä on Royal Air Force Museum, Kuninkaallisten Ilmavoimien museo. Sen on avannut Hänen Majesteettinsa Kuningatar v. 1972, eikä tämän instituution ylläpidon toteutus jätä epäselväksi, miten arvostettu RAF on brittiyleisön keskuudessa. 

Museota ylläpidetään arpajaisvaroilla ja vapaaehtoisilla lahjoituksilla, ja sen toimintaa tukee suuri vapaaehtoisten joukko. Käydessäni paikalla viimeksi 26.4.2018 pääsy oli ilmainen, ja näyttelyiden rakentaminen oli osin keskeneräistä tämän puolustushaaran 100-vuotisjuhlia valmisteltaessa. RAF perustettiin virallisesti aprillipäivänä 1. huhtikuuta 1918, jolloin uusi puolustushaara muodostettiin yhdistämällä siihenastinen maavoimien Royal Flying Corps (RFC) ja laivaston Royal Naval Air Service (RNAS). RAF otti paikkansa perinteisten puolustushaarojen rinnalla ja sai oman ministeriönsä. 

Suomen Ilmavoimat perustettiin jo tätä ennen vuoden 1918 sodan aikana, alusta lähtien omaksi itsenäiseksi puolustushaarakseen, mikä on harvinaista maailmassa. Valkoinen armeija sai kevättalvella Ruotsista lahjoituksina koneita, joilla varustetut lentojoukot muodostivat pohjan Suomen ilmavoimille, joita nimitettiin aluksi Ilmailutarhaksi, sittemmin Ilmailuvoimiksi ennen nykyistä nimeä. Ensimmäisenä maahan ehti helmikuun lopulla saapunut N.A.B. typ 9 Albatros -tiedustelu- ja koulukone, jonka siirtolento Vaasaan kuitenkin keskeytyi moottoririkkoon Pietarsaaressa.

Albatrosin sijasta ilmavoimien ensimmäisenä lentokoneena pidetäänkin yleensä Thulin typ D -tiedustelukonetta, joka tuli perille Vaasaan 6. maaliskuuta. Päivämäärää on siitä lähtien juhlittu ilmavoimien perustamisajankohtana. Koneen lahjoitti ruotsalainen kreivi Eric von Rosen, jonka henkilökohtaisesta onnenmerkistä, Thulinin siipiin maalatusta sinisestä hakarististä tuli kaiken ilmavoimien lentokaluston kansallisuustunnus aina vuoteen 1945 asti. Ks. http://ilmavoimat.fi/ilmavoimien-historia#Ilmavoimien%20alkuvaiheet%20(1918)

Tikkakoskella sijaitseva Suomen Ilmavoimamuseo ansaitsisi näyttelylleen paljon paremmat puitteet – ne ovat meillä pahasti jäljessä Suomeen rinnastettavien maiden vastaavista museoista, puhumattakaan Britannian kaltaisesta suurvallasta ja ilmailun eturivin maasta. Arvokkaat museokoneet joudutaan Suomessa sijoittamaan näytteille lasivitriineihin kauppakeskuksissa, tai sitten varastoimaan kylmiin peltihalleihin odottamaan toivon mukaan joskus tehtävää entisöintiä – toivottavasti uuden Suomen Ilmailumuseon rakentaminen aikanaan Vantaan Aviapolikseen auttaa ilmailumme harvinaisten aarteiden saamista yleisön nähtäväksi. 

Suurvallat ovat suurvaltoja ja niiden käytettävissä on moninkertaiset voimavarat, jopa museotoimintaan. Eikä Britannia unohda koskaan, miten sen kohtalo toisessa maailmansodassa riippui ratkaisevasti niistä harvoista hävittäjälentäjistä, jotka saatiin hädän hetkellä torjumaan Luftwaffen pommituksia taistelussa Britanniasta 10. heinäkuuta – 31. lokakuuta 1940. Koululaisryhmien käynnit RAF:n museossa palvelevat oman maan ja maailman historian opetusta innostavammin kuin olisi mahdollista missään muualla. 

Suosittelen lämpimästi kaikille Britannian kävijöille vierailua RAF:n Museossa; jos on vähänkään ilmailusta kiinnostunut, siihen kannattaa ainakin ensimmäiselle käynnille varata kokonainen päivä (ruokailupalveluita on tarjolla), ja jos harrastaa valokuvausta, jonkinlainen jalusta on syytä ottaa mukaan. 

 

Ks.: https://www.rafmuseum.org.uk/london/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset